friesjournaal logo

Mirjam Marinus en Hans van den Brug.

De Van den Brug Groep is dealer van de merken VW, VW bedrijfswagens, Audi, Skoda, Seat en Suzuki. Er zijn vestigingen in Drachten (hoofdvestiging), Sneek, Heerenveen, Buitenpost, Franeker en Oosterwolde. De in 1923 opgerichte onderneming is gestoeld op drie poten: de dealerschappen, leasemaatschappij en schadeherstel bedrijven (joint venture met Care). Bij de Van den Brug Groep werken in totaal 250 mensen.

De auto-industrie moet voldoen aan de strakke Europese eisen en heeft de afgelopen jaren knowhow ontwikkeld en veel geïnvesteerd in milieuvriendelijkheid. Vrijwel alle merken zijn ermee bezig. De beste ‘vergroening’ die denkbaar is, vindt Hans van den Brug. Want juist de milieuwinst die je met de conventionele brandstof auto’s boekt tikt aan. Alleen al in ons land rijden er zeven miljoen auto’s rond. Onze merken VW, Audi, Skoda en Seat staan al jarenlang bekend om de zeer zuinige diesels met de labels Bluemotion, E-series, Greenline en Ecomotive die goed zijn voor een zeer lage CO2 uitstoot. Daarnaast hebben we ook een zeer betrouwbare lijn van auto’s op groengas. Deze ‘ecofuels’ zijn leverbaar op VW Touran, Passat, Caddy en Transporter. Hiermee kan op deze alternatieve niet fossiele brandstof gereden worden die gemaakt wordt van koeienmest of afval, dit zorgt voor een zeer lage uitstoot van fijnstof.

Sceptisch

Hans van den Brug stond als automan aanvankelijk sceptisch tegenover de toepassing van alternatieve brandstoffen: ‘Het plan van de overheid om in de 3 noordelijke provincies meer dan 100.000 auto’s voor 2015 op alternatieve brandstoffen te laten rijden vond ik niet realistisch. Bovendien krijgt de automotive branche daarin vaak de zwarte piet toegeschoven. De fabrikanten investeren echter, enorm veel in de verlaging van CO2 uitstoot bij conventionele brandstoffen. Zo kondigden Audi en VW aan om in de komende 3 jaar voor 6 miljard dit te gaan blijven doen, op zoek naar efficiëntere en schonere brandstoffen en motoren. Zoals ik al zei: milieuwinst die je met de conventionele brandstof auto’s boekt tikt aan.’

‘Ik was cynisch, die paar elektrische auto’s maken niet het verschil. Maar op een gegeven moment heeft het me gegrepen. Sterker, ik ben een believer geworden. Ik ben mee gaan doen in het enthousiasmeren. We moeten er echt naar toe om het fijn stof en CO2 te reduceren.’ Niet om marketing en commerciële redenen, maar omdat we dat echt willen. De mensen die speciaal omrijden voor een groengas tankstation zijn daarom voor mij de helden op de weg.’

Ja, en de financiële crisis heeft meegeholpen aan meer kostenbewustwording. Neem de VW Passat op groengas. Voor € 17 meer dan 300 km rijden. Dat scheelt in de portemonnee en dat is mooi meegenomen.

Friesland Lease 

Bij Friesland Lease gaat mobiliteit verder dan autorijden van A naar B. Duurzaamheid is een modewoord vandaag de dag, maar er zijn bedrijven die er écht inhoud aan geven, zoals Friesland Lease. Het bedrijf beweegt zich volop in duurzame mobiliteit. Niet alleen wat betreft auto’s. Ook elektrische scooters (e-scooter) en fietsen (e-bike) behoren tot het programma. Immers: alles draait om mobiel zijn. En dan kan een scooter of een fiets voor lokaal verkeer uitkomst bieden.

Dat Friesland Lease een bijdrage levert aan schoner rijden blijkt uit de harde cijfers. In 2008 stootte bij Friesland Lease een nieuw ingezette personenauto gemiddeld 178 gram CO2 per km/g uit. Het 5.200 auto’s tellend wagenpark van Friesland Lease zit nu op een gemiddelde van 132 gram CO2 uitstoot per km/g, niet verwijderd van de ambitie van Friesland Lease om de CO2-uitstoot voor 2013 tot 120 gram te reduceren. Tot de vloot van Friesland Lease behoren 110 auto’s die op groen gas rijden, 150 hybrides en 15 elektrisch aangedreven auto’s zoals de Tesla’s, Peugeot Ion’s en er staan al veel Opel Ampera’s in bestelling.

Mobiliteitsoplossing

Marketingmanager Mirjam Marinus denkt dat de auto door de nieuwe generatie minder als een statussymbool wordt gezien dan hun ouders en grootouders: ‘De twintigers en dertigers van nu zijn functioneel ingesteld. Gemak dient hen. Ze vinden het juist cool wanneer je gebruik maakt van moderne vervoermiddelen als scooters en bikes die ontworpen zijn door topdesigners en waarmee ze willen laten zien dat ze milieubewust zijn.’

Het heeft wel een poosje geduurd voordat de markt rijp was voor deze ontwikkelingen.
Mirjam: ‘Aanvankelijk waren het meer de geitenwollen sokkenfiguren die er oog voor hadden. De marketing sloeg in de beginjaren niet voldoende aan. Ik weet nog dat wij op een beurs stonden met een mooie boom. Als slogan voerden we: It is mei sizzen net te dwaan. Mensen raakten niet gauw overtuigd. Op gas moet je koken en niet rijden, zeiden ze gekscherend. Terwijl nu gebleken is dat de groengas auto’s technisch uitstekend zijn. Nu is de sneeuwbal goed aan het rollen geraakt. Ook in zuinige auto’s is er massaproductie ontstaan. Iedereen gelooft in een betere wereld.’

Partners