friesjournaal logo

De familie Crébas, van oudsher lompenkooplui en de oprichters van Marktplaats (waarvoor het € 225 miljoen toucheerde), vormt al vele jaren een twee-eenheid met de drafsport. In de Noordoostpolder bezit men een geweldig entrainement waar de paarden van Netl Stables optimaal kunnen worden getraind. Vlnr Frank Crébas, oom Bas en vader Bob. Frank kan nog steeds goed rekenen: ‘We hebben de meeste races gewonnen, maar nog niet het meeste prijzengeld.’

WOLVEGA/JOURE – September was weer draftijd in Friesland met two glorious days at the races: de Frisian Ascot Day op Victoria Park in Wolvega en de Nutsbaan in Joure, waar de Jouster Merke koersen werden gehouden. Twee heel verschillende evenementen op twee heel verschillende pistes. Wolvega met zijn hypermoderne accommodatie en snelle baan (de beste in Nederland) en Joure met zijn ouderwetse grasbaan waar de modderkluiten hoog opvlogen. Verschillend publiek ook. In Wolvega was de bourgeoisie prominent aanwezig en Joure trok met name de boeren, burgers en buitenlui. Elk met zijn eigen karakter en charme.

Friesland betekent in zekere zin de redding voor de vaderlandse draf- en rensport, die jarenlang op sterven na dood was. Wolvega won door toedoen van de investeerders Casper Veldink en John Bootsman de concurrentiestrijd met onder andere Duindigt en Hilversum wie als topbaan zou bovendrijven. Joure, waar de maandag dit jaar op 1 oktober viel, wist zich te handhaven ondanks behoorlijke tegenwerking van de NDR in het verleden. Op de omzet die daar wordt gedraaid waren grote banen maar wat jaloers. Ditmaal mocht de totalisator ruim een ton aan omzet noteren en daarmee voldeed de Jouster Draf- en Rensportvereniging aan de verwachting.

Toch verkeert de draf- en rensport nog altijd in zwaar weer. Het is dat Victoria Park elf Franse koersen per seizoen op het programma heeft, want anders zou het aantal grote races wat aan de magere kant zijn. Op de Franse koersen wordt flink gewed en die brengen dan ook geld in het laatje.

Drafliefhebber Geert Schaaij weet wel hoe de sport gepopulariseerd kan worden.
‘Dat moet van onderop gebeuren. Geef iedereen de kans om te draven. Er zijn zoveel boerenzonen en boerendochters met paarden en land die de gelegenheid hebben om te trainen en die maar al te graag zouden willen deelnemen. Helaas is er teveel bureaucratie in deze sport. Men moet aan allerlei regeltjes voldoen om de baan op te mogen. Gooi voor bepaalde categorieën de licenties overboord en gun meer mensen een plek op de sulky,’ zei de voorman van Beursgenoten in Wolvega.

De Frisian Ascot Day is een hoogtepunt op de drafkalender en the place to be voor iedereen die iets heeft met drafsport én met grandeur. Natuurlijk vielen er vele hoedjes te bewonderen, geheel in de stijl van Royal Ascot in Engeland. Zo groots was het spektakel uiteraard niet, maar voor Friese begrippen was deze dag al heel glamourous!

Partners