friesjournaal logo

Jan Cees van Baaren.

SNEEK – Daredevil Felix Baumgartner sloot onlangs zijn stuntcarrière af met de indrukwekkende ‘freefall from the edge of space.’ Vanaf 39 kilometer hoogte sprong de Oostenrijker uit een capsule, met een snelheid van meer dan 1342 kilometer per uur door de geluidsbarrière om daarna veilig te landen op aarde. Voor deze stunt werd een speciaal pak ontwikkeld waarvoor YKK de ritsen leverde. De Nederlandse vestiging van YKK bevindt zich in Sneek waar Jan Cees van Baaren accountmanager is. Hij is verantwoordelijk voor de wereldwijde verkoop van functionele ritsen aan Nederlandse opdrachtgevers.

Deze opdracht is zeker één van de hoogtepunten in de geschiedenis van YKK?
‘Het is zeker een bijzondere opdracht, maar voor ons is het ook heel normaal. Wij zijn wereldmarktleider in ritsen met de productie van miljoenen ritsen per jaar. Ons product zat al in de eerste astronautenpakken. Tachtig procent van alle ritsen ter wereld wordt door YKK gemaakt. We hebben twee productgroepen, fashion en function. Onze ritsen zijn overal terug te vinden, van kleding en duikpakken tot tenten en meubels’

Aan welke eisen moesten de ritsen voor het pak van Baumgartner voldoen?
‘Op de hoogte van veertig kilometer is geen zuurstof. Door de onderdruk moet het pak natuurlijk luchtdicht zijn. Als dat niet het geval is dan explodeer je als het ware. Het pak moet door de hoge snelheid druk weerstaan en vochtbestendig zijn. Bij een snelheid van 340 kilometer per uur tolde Felix Baumgartner in het rond. Dat betekent dat er enorme krachten worden uitgeoefend op het pak. Onze ritsen moeten met een speciale sealing aan deze voorwaarden voldoen. De ritsen kunnen op twee manieren in het pak worden aangebracht: lassen of stikken. Beide methodes zijn mogelijk voor het luchtdicht en waterdicht maken van het pak. De NASA is ook betrokken geweest bij dit project en heeft een hele lijst met specificaties doorgegeven. De details ken ik niet, omdat de ritsen niet via onze Nederlandse vestiging zijn besteld.’

Hoe verloopt de innovatie van ritsen bij YKK?
‘Meestal komt een klant bij ons met een vraag naar specifieke ritsen. Functionele sluitingen worden op vraag en maat gemaakt. We hebben onlangs een rits ontwikkeld voor een opblaasbaar poppodium. Deze heeft een lengte van acht meter. Ook ontwikkelen we ritsen voor medewerkers van booreilanden. Deze dragen een speciaal droogpak als ze via een helikopter naar een booreiland worden gevlogen. Dat pak is noodzakelijk in geval van een ongeluk boven zee. Onze afdeling research gaat aan de slag met de vraag en levert een oplossing. Al onze producten worden getest en zijn gecertificeerd.’

Maken jullie nog andere producten dan ritsen?
‘Wij bieden meerdere sluitingsproducten zoals klittenband, textielband, kunststof gespen en drukknopen. Ons nieuwste product op dat gebied zijn drukknopen die je kunt plakken. Deze SNAD’s worden veelvuldig toegepast op zeiljachten. Met deze techniek hoeven er geen gaten worden geboord en het biedt dus een esthetische oplossing.’

Waarom horen we toch relatief weinig over de bijzondere toepassingen van jullie product?
‘We werken klantgericht. De opdrachten zijn vaak geheim. Pas als de klant het product laat zien kunnen wij daar mee naar buiten treden, zoals nu bij het pak van Felix Baumgartner.’

Partners