friesjournaal logo

HEERENVEEN – Waar volksmenner tegen de veenbazen, Domela Nieuwenhuis, in herinnering wordt gehouden, daar is – zij het tijdelijk – nu ook de aandacht gevestigd op volkscult Herman Brood. Hoezo in Heerenveen, waar het multitalent Brood nauwelijks zijn sporen heeft achtergelaten? “Niemand hier denkt meteen aan hem”, zegt de nog jonge museumdirecteur Linda Trip. Maar de link is snel gelegd als zij vertelt dat ze in haar geboorteplaats Zwolle met haar moeder al een grote fan van de zich Zwolse boerenlul noemende Brood was. Herinnering daaraan is een tableau waarop hij Linda als paardrijdster en balletdanseres met haar broertje Michael op de markt uittekende.

Even enthousiast over Herman als rocker, schilder, dichter, acteur en auteur is de uit Winschoten afkomstige Koos van Dijk. Als Amsterdamse kroegbaas leerde hij hem kennen en daaruit zou uiteindelijk een periode van 30 jaar voortvloeien waarin hij als manager en coach voor Herman fungeerde. De band tussen beide is zo sterk gebleven dat Koos zelfs bereid was om rondleidingen door de expositie te verzorgen. Imponerend is het nagebootste, door Brood op zijn sterfdag 11 juli 2001 achtergelaten atelier, waarin hij schilderde, musiceerde en teksten schreef. Zo ook het afscheidsbriefje voor zijn dochters, waarin hij schreef dat ‘Papa gaat bungeejumpen zonder elastiek’,  met als toevoeging ‘vergeef me’. . .

“Het was een doodgoeie vent”, zegt de bij Oudehaske wonende pianostemmer Martien van den Oudenalder.  Sommige collega's schopte hij van het podium, maar Van den Oudenalder mocht voor de concerten in de noordelijke provincies altijd de piano’s stemmen. Het  contact met hem ontstond ooit op een Veenhoop festival, waarvoor concertenorganisator Bauke Algra een pianostemmer nodig had voor het optreden van Herman Brood. “En er werd ook wel eens een piano uit de Randstad gebracht met een vrachtwagen achteruit rijdend ons landweggetje op”, zegt de allengs meer door longemfyseem geplaagde Van den Oudenalder. Erg eervol vond hij het om in het museum met Koos van Dijk te poseren achter de piano waarop Herman Brood ooit ‘Saturday Night’ componeerde.

Partners