friesjournaal logo

Maria Henneman, Ferd Crone en Diana Monissen.
Maria Henneman, Ferd Crone en Diana Monissen.

LEEUWARDEN – Het vierde benefietgala van De Friesland Zorgverzekeraar, ditmaal ten bate van het nieuw te bouwen Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie in Utrecht (open in 2016), heeft ruim een ton opgebracht. Een fantastisch bedrag. Het feest leerde bovendien hoe je een succesvolle fundraising organiseert.

Allereerst was daar de prijs per couvert: € 350. Voor een tafel van tien was je dus € 3.500 kwijt. Een fors bedrag. Toch was het bedrijfsrestaurant van de hoofdvestiging in Leeuwarden ‘stijd uitverkocht’ met 180 gasten. Voor veel bedrijven en organisaties is de relatie met De Friesland van belang. Graag nemen zij deel aan dit bijzondere gala en uiteraard ondersteunen ze van harte het goede doel. Alleen al het diner bracht een substantieel geldbedrag op waardoor het batig saldo niet alleen van de kunstveiling afhing. Die veiling was intelligent van opzet. In de expositieruimte van het atrium, waar opening en slot plaatsvonden, kon men aan het begin van de avond een bod op een stuk uitbrengen door een bedrag op een inschrijfkaartje te noteren. In de loop van de avond werd de gast per sms op de hoogte gehouden van het biedingsverloop. Zo werd het gala niet verstoord door een veiling die op zo’n feestelijke netwerkavond meestal een ietwat ordinair karakter dreigt te krijgen.

De werken – schilderijen, beelden, glasobjecten, keramiek, brons – die werden geveild waren prachtig. Ze waren gemaakt door amateurs en door jongeren met een fysieke of verstandelijke handicap van Special Arts in Amersfoort en Atteljee in Leeuwarden. Voor de kunstminnende gasten was dat juist interessant omdat je voor een relatief laag bedrag, zo tussen de 200 en 700 euro, een kwaliteitsstuk kon kopen. Een op zijn minst waardevaste belegging, mag je stellen.

Communicatiesysteem

De opbrengst is bestemd voor het communicatiesysteem Ta2 dat Friese ouders thuis en hun kinderen die in het oncologiecentrum verblijven in staat stelt direct met elkaar in contact te staan. Heel belangrijk want dat draagt eraan bij dat kinderen zich zoveel mogelijk thuis voelen in het ziekenhuis.

Gastvrouw van de avond was natuurlijk voorzitter van de raad van bestuur Diana Monissen. Zij heette de gasten welkom en ze maakte rond middernacht de opbrengst bekend.

Over de bestemming zei zij: ‘Ook dit jaar hebben we een project gezocht waarmee we ons verbonden voelen. Waarmee we invulling kunnen geven aan onze maatschappelijke rol. Want voor ons als zorgverzekeraar geldt dat we meer willen betekenen dan het enkel en alleen voorzien in goede zorg voor onze verzekerden. Een belangrijk aspect van het verbeteren van de zorg is het creëren van specialistische ziekenhuizen. Ziekenhuizen die zich toeleggen op een specifieke vorm van behandeling en daarbij gaan voor de allerbeste zorg. Het Prinses Máxima Centrum is zo’n plek. En vanavond hebben we speciaal voor Friese ouders en kinderen een zeer wezenlijk resultaat behaald.’

En over het communicatiesysteem zei Diana: ‘Kinderen zijn ver van huis en missen het contact met ouders en dierbaren. Wat is er mooier om dicht in de buurt te zijn en contact te hebben wanneer je maar wil. Natuurlijk is ‘lijfcontact’ het fijnst, maar met dit systeem zijn ouders en kinderen live aanwezig.’

Grootste kinderkankercentrum

Het centrum is erop gericht om kinderen met kanker de beste zorg te geven en toponderzoek te realiseren, zodat er nog meer kinderen genezen. Nu geneest 75% van de kinderen die kanker hebben. Met de bouw van het Prinses Máxima Centrum, het grootste van Europa in kinderkanker, kan dit 95% worden. Toponderzoekers uit Nederland hoeven straks niet meer op zeven verschillende locaties te werken, maar kunnen hun krachten bundelen op één plek: in Utrecht, vlak naast het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Ook gaat het Prinses Máxima Centrum samenwerken met St. Jude Children’s Research Hospital uit de Verenigde Staten en zal het een enorme aantrekkingskracht hebben op specialisten vanuit de hele wereld.

Aan de hoofdtafel werd Diana Monissen geflankeerd door burgemeester Ferd Crone van Leeuwarden en de voormalige televisieverslaggeefster Maria Henneman, die tegenwoordig een mediamanagementbureau runt dat op het snijvlak van bedrijfsleven en overheid actief is. Ze was dus helemaal op haar plaats. Maria verzorgde de presentatie en ze kondigde de optredens aan van Pearl Jozefzoon en Karin Bloemen. De laatste kreeg met een wervelend repertoire de gasten op de dansvloer.

De gasten waren toen al lang opgewarmd door het illusionistenduo Rob & Emiel die allerlei spullen die gasten bij zich hadden wisten te raden, tot aan de serienummers van bankbiljetten aan toe. Iedereen was verbouwereerd over deze show.

Alle gerechten waren samengesteld, bereid en geserveerd door studenten van de Middelbare Hotelschool van het Friesland College. Leerlingen van deze onderwijsinstelling waren ook betrokken bij de aankleding van de entrée, het atrium en het restaurant. Daar ging een ontwerpcompetitie van teams aan vooraf.

Partners