friesjournaal logo

Wij wisten niet wat ons overkwam. Drie jaar na de oprichting van ons bedrijf werden we genomineerd als een van de drie bedrijven in de finale van Onderneming van het Jaar van Friesland. Belachelijk natuurlijk, maar wij dachten opeens dat we echt goed waren. We waren knap begonnen met ons bedrijf maar onderneming van het jaar in Friesland? Zo slecht is het ook weer niet gesteld in onze provincie. In drie jaar tijd ben je simpelweg niet ‘Onderneming van het Jaar’. We werden – uiteraard – geen winnaar.

Maar we konden vanaf dat jaar wel melden in onze bedrijfspresentatie dat we genomineerd waren als onderneming van het jaar in Friesland. En dat staat stoer, dat helpt zeker bij dienstverleners. De jaren daarna ontdekten we dat er vele prijzen te winnen waren in de markt. We waren te jong om direct meer prijzen of nominaties in de wacht te slepen en besloten zelf een prijs te verzinnen en deze aan onszelf toe te kennen. Dat gaf wat meer body aan de presentaties. Soms moet je de perceptie op je bedrijf ietwat positief beïnvloeden. We kochten lokaal een leuke beker met de inscriptie ‘beste retailservicebureau van Nederland’. Vervolgens werden we jaren achtereen winnaar. Toen we uiteindelijk zelf ‘echte prijzen’ gingen winnen, konden we afscheid nemen van de verzonnen prijs. Het is nu een trofee in ons museum. Met een mooi verhaal.

Als je snel groeit, val je op. Zeker in Friesland. We wonnen allerlei ‘Awards’ die met onze snelle groei te maken hadden. Uiteraard ook omdat sponsoren van deze prijzen graag met snelgroeiende ondernemingen in contact willen komen. Snelle groeiers hebben over het algemeen veel advies en hulp nodig is de algemene gedachtegang. En dus worden er prijzen verzonnen om met die bedrijven in contact te treden. Prima natuurlijk. Een mooie win-win.

De verschillen tussen de ‘prijzen’ die worden uitgereikt zijn groot. Op sommige onderscheidingen kun je echt trots zijn, soms is het ook een wassen neus. Dan zijn ze blij dat een bedrijf een akkoord geeft op een nominatie. In het ergste geval moet je fors betalen voor een prijs. RTL Z heeft daar een handje van. Die willen ieder bedrijf wel een prijs geven, als ze de zendtijd maar betalen.

In Friesland werden we in 2009 opnieuw genomineerd en we wisten ook deze keer niet te winnen. Dat was op zich niet zo erg, want er werd een hele mooie winnaar gekozen. De jury van de Verkiezing Friese Onderneming van het jaar, was echter dramatisch. Het argument om Hamilton Bright niet als winnaar te kiezen had te maken met het feit dat zij niet wisten wat wij precies deden en ze vertelden dit schaamteloos op de finaleavond. Een uitgebreid bedrijfsbezoek ten spijt. Een armzalige jury, die zichzelf compleet voor schut zette. Ik baalde van het amateurisme en wilde niets meer te maken hebben met deze poppenkast.

Inmiddels moet ik bekennen dat er veel is verbeterd binnen Stichting Friese Onderneming van het jaar. Aan de hand van het ‘Business Maturity Model’ worden bedrijven onder de loep genomen. Dat is zeer leerzaam en indien goed toegepast, krijg je absoluut goed presterende bedrijven in de finale. 

Ik kan bedrijven inmiddels aanraden om eens een poging te wagen om je te laten nomineren. Je leert er enorm van en mocht je genomineerd worden en te maken hebben met een goede jury, betekent het echt wat voor je bedrijf.

Partners