friesjournaal logo

In december staan de kerstgeschenken weer op het programma. De aanbiedingen hiervoor worden vaak door vele verschillende aanbieders net na de zomervakantie verstuurd. Bedrijven die in korte tijd veel volume moeten draaien. Van zogenaamde originele ideeën mag ieder bedrijf gebruik maken, want dan ben je goed voor je medewerkers en klanten. De laatste week voor de kerstvakantie, stromen alle relatiegeschenken binnen en tegelijkertijd krijgen alle medewerkers traditiegetrouw het pakket thuis opgestuurd of mogen ze dit afhalen bij het bedrijf. Leuk, vaak kostbaar en de impact is minimaal.

Ik heb niet zoveel met deze standaard in de markt. Ieder bedrijf wil impact maken, maar vele kansen om dat te doen worden om zeep geholpen. Als je richting de kerst iets wilt doen voor je medewerkers en klanten, zorg er dan voor dat je hen persoonlijk vertelt wat ze voor jouw bedrijf betekenen en dat je daar dankbaar voor bent. Dat kun je schrijven of gewoon vertellen; vervolgens zou het mooi zijn dat over het fysieke geschenk is nagedacht, maar dat wordt al bijzaak. Persoonlijke aandacht is onbetaalbaar. 

En dat geldt niet alleen aan het eind van het jaar. Gedurende het gehele jaar, kun je een onuitwisbare indruk maken naar de mensen die belangrijk voor je zijn. Gewoon uit het hart een medewerker een brief sturen, omdat iemand bijvoorbeeld 50 maanden bij je werkt. Het zal altijd als een prachtig gebaar beschouwd worden en reken maar dat dit gedeeld wordt thuis. En weet je het origineel te verpakken, dan blijft het lang hangen. Het stimuleert de loyaliteit enorm en geeft de organisatie veel positieve energie als een dergelijke manier van waarderen onderdeel wordt van de bedrijfscultuur.

En als je op manier de medewerkersbetrokkenheid stimuleert, is het een kleine(re) stap om dat ook te doen voor je klanten. Veel organisaties hebben hun mond vol van het feit dat ze fans of ambassadeurs willen maken van hun klanten. Dat is een mooi gegeven, maar dan moet dat wel in het hart van de organisatie zitten. Als klanten de oprechtheid van je organisatie voelen, wordt gezond groeien veel gemakkelijker. Het is echter voor weinig bedrijven weggelegd om dat ook echt te bewerkstelligen. 

Sommige klanten nemen al zoveel jaar de moeite om bij jou te kopen, maar zijn ze dan ook fans? Is het gewoonte of hebben ze echt reden om bij jou te blijven? Een geweldige service – persoonlijk en op maat – kan het verschil maken. Er zijn iedere week momenten waarbij je bij klanten kunt excelleren in service, zonder dat dit veel tijd en kosten met zich meebrengt. Als het gewoon wordt om op deze manier het verschil te maken, kost dat de organisatie geen energie. Dan zit het hart in de zaak. 

De meeste energie gaat vaak zitten in het binnenhalen van nieuwe klanten en medewerkers, terwijl je huidige afnemers en medewerkers voor de continuïteit zorgen. Die moet je willen omarmen. Het zou toch mooi zijn als ze je met kerst bedanken voor de persoonlijke aandacht in plaats van het voedselpakket van de Makro? 

Partners