friesjournaal logo

Het retail-landschap verandert. Dit is al bijna tien jaar aan de gang, maar mede door de lockdown wordt het opeens direct zichtbaar en is er paniek. Corona is niet de oorzaak, maar heeft wel zaken sneller duidelijk gemaakt: een winkel zonder onderscheidend vermogen is meer kansloos dan ooit. Wil je succesvol zijn, dan moet je altijd relevant blijven.

De hoge leegstand in vele steden in Nederland is een vreselijk armoedig gezicht en maakt de binnensteden niet fraaier en in sommige gevallen zelfs erg onaantrekkelijk. Online winkelen bestaat al een hele tijd, maar de marketingcampagne voor online die Corona heet, heeft alles enorm versneld.

De grootwinkelbedrijven zoeken met hun stenen winkels de locaties op waar de consumenten komen. Dat betekent dat ze over het algemeen een rem zetten op het aantal vestigingen, want heel veel winkelgebieden zijn niet meer voldoende aantrekkelijk. Kleine en vele middelgrote winkelgebieden trekken vaak niet meer het aantal passanten dat nodig is om een winkel rendabel te runnen. Dat gaat straks voor nog meer leegstand zorgen.

Veel zelfstandige retailers hebben geen toekomst meer. Zij hebben veranderingen voor lief genomen en zichzelf wijsgemaakt, dat aanpassen niet nodig is voor een duurzaam bestaan. Dan ben je geen ondernemer: iedere beweging in de markt biedt ook kansen.

De top 3 van succesfactoren voor een sterk retailmerk zijn een goed prijs-kwaliteitverhouding, vriendelijk personeel en aantrekkelijke aanbiedingen. In twee van de drie heeft de zelfstandige het volume niet om mee te doen. In het jongste onderzoek van ‘Fans love brands’ staat Bol.com onbetwist op nummer 1 en zijn Amazon en Alieexpress de grootste stijgers.

Kruidvat, Hema, Albert Heijn en Action maken onderdeel uit van de top 5. Zij weten zich te onderscheiden: ze zijn onmisbaar voor de consument, weten traffic te genereren en hebben loyale klanten. En er zijn meer prachtige retailmerken die grote toekomst hebben. Zij hebben onderscheidend vermogen en zich continu aangepast aan de veranderende consumentenwensen en -eisen.

Een manier om onderscheidend vermogen te leveren, is door een andere rol aan te nemen. Ondanks ‘Bol’ zijn er boekenwinkels die floreren doordat ze evenementen organiseren en daarmee een ontmoetingsplek zijn geworden. En in Friesland heb je in Gorredijk Rinsma Modeplein. Met bijna 10.000 reviews beoordeeld met een gemiddelde 4.8 op een schaal van 5. Dan voeg je dus echt iets toe, waar Zalando niet toe in staat is.

Partners