friesjournaal logo

Een horecazaak moet je aankleden, anders nodigt het niet uit. Dat aankleden hoeft geen permanente tentoonstelling te zijn van prullaria zoals je vroeger nogal eens zag (het mag natuurlijk wel), want aankleden kan ook uitgaan van het principe less is more. Een industriële look kan een mooie entourage bieden. Hip hoeft niet strak te zijn, modern niet saai. Stoelen moeten vooral goed zitten. Functionaliteit hoeft een aantrekkelijke sfeer allerminst uit te sluiten. Iemand die al gauw een hele avond tafelt, zoals ik, moet niet moe van het gezelschap worden, daar zorg ik zelf wel voor, maar ook niet van de stoel waarop je zit. Laatst zat ik op een restaurantstoel met een buizenframe. Zal best mooi staan, maar je buigt steeds wat door op deze licht bewegende stoel waardoor je niet lekker aan tafel zit. Na een uur moest ik, gek geworden van het zitten, van plaats wisselen met mijn disgenoot die op een muurbank zat. Eindelijk comfort.

De kunst van het inrichten is om het voor gasten aangenaam te maken. Kies je voor een harde vloer, of voor vloerbedekking? Vroeger verdiende het laatste de voorkeur om alle geluiden te dempen. Tegenwoordig zijn veel houtlookvloeren- en parketten alsook laminaat eveneens goed toe te passen omdat ze van kunststofmateriaal zijn gemaakt. Die absorbeert geluid. Datzelfde geldt voor speciale systeemplafonds die in veel uitvoeringen leverbaar zijn. En ja, hangen we gordijnen in de zaak of niet? Ik vind ze wat uit de tijd, maar in een avondrestaurant staan ze mooi. Zoals ik een gordijnentree spannend en smûk vind. Vroeger toen die schitterende pub in het Oranjehotel er nog was, de mooiste pub van Friesland (hoe haal je het in je hoofd om die eruit te slopen?), moest je door twee entreegordijnen naar binnen. Daglicht was er niet. Zo nu en dan stak hotelier Frans Bonnema zijn hoofd door de coulissen om te inspecteren of alles nog ordelijk verliep. Niet altijd.

Onder aankleding valt ook het tafellinnen. Wel of niet? Ik verkies het wel omdat ik mijn armen niet graag op een harde tafel laat rusten en ik nattigheid van glazen irritant vind. Maar het hangt van de zaak af. Ik snap dat je in een grandcafé geen linnen gebruikt. Is trouwens prijzig; al het linnen vervangen en laten reinigen. Er zijn restaurants die voor een tussenoplossing kiezen door de tafel half met linnen te bedekken.

Ja, en dan kom ik bij het personeel. Wat loopt de bediening er vaak slordig bij. En waar blijft de outfit? Dikwijls herken je de medewerkers niet eens. Ik ben van mening dat elke horecazaak een huisstijl moet hebben qua bedrijfskleding. Een barmedewerker in een sloof en met de vlinder voor, waar zie je dat nog?

Een goede aankleding draagt bij aan een goede entourage.

Partners