friesjournaal logo

Die eeuwige vraag die je als zogenaamd succesvol ondernemer altijd krijgt: ‘Wat zijn nu de eigenschappen van een goede ondernemer?’ En dan had ik altijd een rijtje waarheden uit mijn hoofd geleerd en dreunde die dan keurig op: gedreven, moedig, positief, flexibel, sociaal vaardig, proactief, een netwerker, resultaatgericht. En dan zag je ze denken in de zaal: ‘Zou ik dat zijn? Volgens mij wel, want ik wil graag ondernemer worden.’ De wens als vader van de gedachte. Inmiddels weet ik beter: er is geen specifieke omschrijving voor een ondernemer.

Natuurlijk kloppen de genoemde eigenschappen en die moeten vooral in een succesvol bedrijf aanwezig zijn. Dat geeft heel veel mogelijkheden. Als het allemaal in een profiel zit opgeslagen, beginnen mijn wenkbrauwen regelmatig te fronsen. Wat ga je dan doen als generalist?

Als je dan medewerkers aan wilt nemen, zullen dat hooguit loyale volgers zijn. Ze zullen zich maar weinig ontwikkelen. De ‘baas’ weet immers toch alles beter. Daar hoef je bij de huidige generatie toetreders op de arbeidsmarkt echt niet mee aan te komen.

Ergens heel goed in zijn, daarmee maak je (tegenwoordig) het verschil. Een fantastische programmeur kan iets ontwikkelen dat basis is voor een succesvol bedrijf, er zijn supervaardige marketeers als het gaat om het beïnvloeden via de socials die hier een prachtig bedrijf mee opgebouwd hebben. Accountants, advocaten en juristen die elkaar opzoeken en een uitstekende propositie in de markt weten te zetten of een sterrenkok die zijn of haar eigen restaurant begint. Vaak niet mensen met de eigenschappen van een typische ondernemer. 

Een goede professional kan een heel succesvolle ondernemer zijn. Het gaat om unieke kennis en kunde, die gezien wordt in de markt.

Dat laatste gebeurt als je al wat langer rondloopt in de markt en mensen jouw expertise her- en erkennen. Dan heb je veel verkoop gedreven eigenschappen niet meer nodig, dan weet de potentiële opdrachtgever al snel jouw toegevoegde waarde te duiden. Daarom ben ik ook altijd kritisch als mensen vanuit de schoolbanken direct ondernemer willen worden. Te weinig kennis en netwerk is regelmatig een te groot gemis.

Voor veel bedrijven geldt dat zij niet meer beschermd worden in het directe verzorgingsgebied. De digitalisering heeft voor een heel grote markt gezorgd. Dat levert heel veel meer kansen en bedreigingen op. Je hebt simpelweg meer meters in het bedrijfsleven gemaakt moeten hebben om te weten waar de slagingskansen het grootst zijn en hoe dit aan te vliegen.

Iedere keer als iemand iets presenteerde waarin hij of zij iets heel goed kon, werd ik enthousiast. Dan heb je toegevoegde waarde. En of deze persoon dan niet heel sociaal vaardig, flexibel of resultaat gericht overkwam, vond ik minder spannend. Als je maar weet waar je kracht ligt en weet wat je moet compenseren.

Partners