friesjournaal logo

Volle terrassen bieden altijd een prachtige aanblik. De combinatie van stralend weer, straatvertier en gezelligheid aan tafel laat dorpen en steden bruisen. De horeca laat zich dan op z’n best zien. In Leeuwarden aan de Nieuwestad is de ontwikkeling opmerkelijk geweest. Aan de ene kant, de zuidzijde met o.a. V&D, waren de meer luxueuze merkwinkels, aan de andere kant veel minder. Die overkant werd ‘de stille kant van de Nijstêd’ genoemd. Moet je nu zien. Omdat je daar ’s middags in de zon zit, zijn er nu volop terrassen, tot zelfs op scheepsdekken in de gracht. Vroeger waren er geen terrassen, vandaar die ‘stilte’. Maar het is er nu dus helemaal niet stil. 

Al gauw denken mensen bij het zien van de gezelligheid dat er dikke winsten worden gedraaid. Dat kan tegenvallen, heb ik gemerkt. Zo was ik eens in Zwolle, waar het kroost zich uitleefde op de kermis. Ik zat op een bankje de terrassen te aanschouwen. Wat opviel was dat veel jongeren loungen en alle tijd van de wereld hebben. Veel bestellen doen ze niet. Onderuitgezakt op de loungebanken doen ze zomaar twee uur over één drankje. Zo’n plekje om te chillen is best intensief qua bediening. Ik volgde het heen en weer geloop. Eerst het opnemen van de bestelling en terug, dan het serveren en terug, vervolgens nog een keer vragen naar een volgende bestelling maar zonder resultaat, tenslotte het afrekenen en weer terug naar de kassa, weer naar de tafel en na het vertrek van de gasten afruimen, weer terug om schoon te maken en de stoelen recht te zetten. Dat is geen kassadraaien, zag ik. 

Tegenwoordig is het lastig om aan personeel te komen. Sommige zaken lossen dat op door zelfbediening. Is het geschetste beeld van terrasbeleving veel minder bewerkelijk bovendien. Zakelijk gezien begrijpelijk en meer rendabel. Echter, het is ook een beetje armoe. Horeca is een vak, zie je vooral in het buitenland. Met in de betere restaurants bediening die professioneel en representatief is, die de gast kan ontvangen en begeleiden, die op de hoogte is van wat er komt kijken bij eten en drinken, die goede (wijn)adviezen kan geven en gerechten kan aanbevelen.

Maar er is natuurlijk niks tegen op zelfbediening. De horeca is een heel pluriforme business en dat is de kracht van de gastvrijheidssector.

Partners