‘Kijk, gekregen van mijn oud-werkgever. Mijn huidige werkgever heeft me niet eens gefeliciteerd,’ aldus een reactie op een van de socials van een ex-medewerker die een kindje verwacht. Ondertussen wordt vol trots het bedrukte rompertje afgebeeld. Het is gewoon leuk om met ex-medewerkers nog contact te houden; dat wordt enorm gewaardeerd. Deze oude helden van je organisatie zijn zo verschrikkelijk belangrijk voor je bedrijf. Het is alleen jammer, dat veel ondernemers daar geen aandacht aan besteden.
Vaak wordt er geïrriteerd gereageerd als iemand aangeeft een andere baan gevonden te hebben. Terwijl dit gewoon een resultaat is van de wijze waarop iemand zijn of haar baan op dat moment beleeft. Als dit besluit een verrassing voor je is, geef dan vooral jezelf de schuld. Waarschijnlijk is het je niet gelukt om een dermate band met je werknemer te realiseren die nodig is om niet verrast te worden. Als je niet regelmatig spreekt met je medewerkers, niet de doelstellingen deelt, niet goed faciliteert en geen gesprekken voert over hoe je collega het werk ervaart, dan ben je een heel matige manager. Dat je dan geconfronteerd wordt met zaken die je uitdagingen groter maken, heb je aan jezelf te danken.
In een goed geleid bedrijf is er, voor zowel nieuwe medewerkers als voor collega’s die besluiten elders te gaan werken, een goed programma. ‘Onboarding’ en ‘offboarding’ zijn de hippe termen hiervoor. Dat inwerkschema voor nieuwe medewerkers is er dan vaak nog wel; de procedure over het afscheid nemen van mensen ontbreekt meestal. Aandacht besteden aan iemand die toch weggaat is klaarblijkelijk iets wat tegen het gevoel in gaat.
De meeste medewerkers onthouden erg goed de eerste en de laatste dag van de periode dat ze bij een bepaalde organisatie gewerkt hebben. Die maken gewoon veel indruk. Als je daar positieve aandacht aan besteed, is de impact groot. Het afscheid nemen bepaalt voor een groot gedeelte de wijze waarop iemand terugblikt. Het zegt alles over het respect dat je hebt voor mensen of ze nu lang of kort voor je organisatie hebben gewerkt.
Natuurlijk komt het voor dat iemand er zelf een potje van gemaakt heeft en daarmee een afscheid via de achterdeur verdient. In het gros van de situaties is begrip en respect altijd van toepassing. Een exitgesprek is erg belangrijk en levert interessante data op. Zeker als je die serieus neemt. En een afscheid moet persoonlijk zijn. Besteed daar aandacht aan en doe daar je best voor, dat maakt je bedrijf mooier. En als je contact houdt met je ex-medewerkers heb je helemaal een prachtig ambassadeursmodel te pakken. Het is toch prachtig om iemand na een aantal jaren nog aandacht te geven door een kaartje te sturen op de dag van een belangrijk moment in zijn of haar leven. Dat wordt enorm gewaardeerd, blijft ze bij en gaan ze vele mensen vertellen.